Vi har här gjort en några korta och förenklade beskrivningar av de vanligaste tryck & märkningsmetoderna. När man ska trycka eller märka en produkt så använder man olika tekniker beroende på produktens material och form.

Lasergravyr maskin och vatten flaska med logo.

LASERGRAVYR

Med Lasergravyr kan man göra olika typer av märkningar i ett exklusivt och väldigt stilrent resultat. Lasergravyr börjar med att man programmerar in trycket i en dator. Produkterna monteras i en datorstyrd maskin som med hjälp av laser, graverar in trycket i produkten. Rekommenderas för produkter i metall, glas eller trä där man vill ha en exklusiv finish. Kan även användas på textilier för en annorlunda och skarp märkning.


Tampotryck maskin, ficklampa och puck med tampotryck.

TAMPOTRYCK

Tampotryck används generellt till de flesta profilprodukter och giveaways. En av de märkningsmetoder som oftast används på hårda produkter som t.ex. reklampennor, golfbollar, nyckelringar och kundvagnsmynt. I den här tekniken så skapar man en kliché där trycket är inpräntat, bäraren (en silikonkudde) hämtar sedan färg ifrån en behållare och duttar sedan färgen på produkten. En färg hämtas åt gången, så om man har 4 färger i sin logo så måste man göra fyra klichéer, en för varje färg. Rekommenderas för hårda produkter.


Screentryck maskin, kläder med screentryck.

SCREENTRYCK

En av de äldsta märkningsmetoder som fortfarande ser i princip likadan ut som den alltid gjort. Screentryck (silkscreen) är också den vanligaste tryckformen och ofta också den billigaste. Här börjar man med att printa ut en film/duk med trycket. Ramen (schablonen) tillsammans med duken monteras sedan i en maskin, tillsammans med produkten som ska tryckas. Man häller färg i ramen och sedan förs en gummiraka/rakel, likt en pensel, över duken som i sin tur endast släpper igenom färg där den har blivit härdad – där trycket ska sitta. Detta steg upprepas en gång per tryckfärg. Efter färgen är tryckt på produkten så härdas/torkas färgen i en ugn för att fästa ordentligt. Rekommenderas för textila produkter tex t-shirt, jackor, väskor, tygkassar mm.


RUNDTRYCK

Rundtryck är en tryckteknik som bygger på att färg, med hjälp av en rakel, ett verktyg som påminner om en gummiraka, pressas genom polyesterväv som är fastspänd i en ram.  Bygger på samma teknik som screentryck. Rekommenderas för hårda runda produkter som t.ex. termos, vattenflaskor, muggar mm.


Digitaltryck maskin, flaskor med digitaltryck.

DIGITALTRYCK

Digitaltryck (kallas ibland fototryck) är en tryckmetod som de senaste åren ökat markant och där tekniken är i ständig utveckling. Digitaltryck ett mycket bra alternativ om man har en logga med många färger och nyanser. Digitaltryck har inga begränsningar i antal färger man kan använda och resultatet blir av mycket hög kvalité. Fungerar på de flesta typer av material.


BRODYR

Brodyr är en av de märkningsmetoder som är äldst och som ser mer exklusivt ut än t.ex. screentryck. Idag sköts det i de flesta fall via moderna datorstyrda symaskiner. Logotypen ritas först av i datorn där man visar datorn hur sömmarna ska gå och hur tätt trådarna ska sys – detta kallas att skapa ett mönsterkort. Produkten monteras sedan i maskinerna. Maskinen syr sedan snabbt och smidigt på brodyren på produkten utifrån mönsterkortet. Brodyr kan göras som direktbrodyr på produkten eller som vävda/broderade märken som sys eller värms fast på produkten (oftast profilplagg). Rekommenderas för alla textila produkter, som kläder, kepsar, handdukar, plädar mm.


Transfertryck maskin, polo t-shirt med transfertryck.

TRANSFER

Transferprocessen liknar screentryck med skillnaden att det trycks spegelvänt på ark. Tryckmotivet/arket förses sedan med lim på ena sidan. Arket monteras och värms på produkten. För att få limmet/trycket att fästa på produkten används en kombination av hårt tryck och hög värme via en värmepress. Transfer är att föredra om trycket har flera färger och till ett fördelaktigt pris. Transfer används med fördel till lite svårtryckta mjuka profilprodukter som jackor, väskor, arbetskläder mm. En stor fördel med transfer är att de kan sparas för att sedan vid ett senare tillfälle kunna användas vid en repeatorder eller kompletteringsbeställning.

VILKET TRYCKUNDERLAG BEHÖVER VI FRÅN DIG?

Vi behöver normalt tryckfilen/logotypen som en vektorfil. Vanligtvis sparade som en EPS- eller AI-fil. Det kan även fungera med andra format som tex PDF etc. Kontakta oss om du är osäker på vilket filformat du har och om den är användbar.

Vad är en EPS- eller AI-fil?

Dessa är sk. vekotorfiler  och kan förstoras och förminskas utan att den tappar i kvalitet.

Har du ingen vektorfil?

Vi hjälper gärna till att skapa en vektorfil om du inte har det. En kostnadsfri service när du beställer från oss. För att kunna skapa en vektorfil behöver vi er logo som en stor fil tex JPEG-, BMP-, PDF- eller TIFF format.

Kan du inte öppna EPS-filen ?

EPS-filer kan bara öppnas i speciella designprogram. Kan du inte öppna EPS-filen beror det troligtvis på att du inte har ett sådant program installerat på din dator.

Hur vet jag om min logofil är en EPS-fil?

EPS-filen eller AI-filen är sparad med  XX.eps eller XX.ai. För att vara säker på att din logofil är en vektoriserad fil måste den kontrolleras i ett designprogram. Vilket vi naturligtvis kan hjälpa till med.

Varför behöver vi Pantone/PMS angivelse?

För att vi ska kunna trycka  med rätt färg behöver vi veta vilken tryckfärg du har på din logotype. Tryckfärgen anges som en Pantonekod (även kallad PMS-kod). Om du inte har denna kod kan du överlåta åt att ta fram närmast liknade färgkod för just din logotype. För digitaltryck i 4-färg behöver du inte ange några PMS-koder.

Scroll to Top